Tutkinto etenee ja osaamispisteitä kertyy, kun opiskelija on ensin oppinut ja sitten osoittanut osaamisensa. Osaamispisteiden kertymistä voi seurata Wilman opinnot-sivulla.
Osaamisen osoittaminen
Ammatillisessa koulutuksessa osaamista verrataan aina tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin sekä asetettuihin kriteereihin. Tutkinnon perusteissa edellytettävä osaaminen osoitetaan tekemällä käytännön työtehtäviä näytössä.
Kun opiskelija on saavuttanut tutkinnon perusteiden mukaisen keskeisen ammattitaidon tai osaamisen, hän osoittaa osaamisen näytössä tekemällä käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja prosesseissa työpaikalla. Perustellusta syystä näyttö voidaan järjestää myös muualla kuin työpaikalla. Näyttöön voi osallistua riippumatta siitä, missä ja miten osaaminen on hankittu. Osaaminen arvioidaan ammatillisten tutkinnon osien osalta tutkinnon osittain.
Ammatillisissa tutkinnon osissa opiskelija suunnittelee osaamisen osoittamisen (näytön) yhdessä opettajan ja tarvittaessa työpaikan kanssa. Suunnitelma tehdään tutkinnon osittain ja kirjataan HOKS:iin.
Itsearviointitaitojen kehittämiseksi opiskelijalle annetaan mahdollisuus suoritustensa itsearviointiin.
Yhteisten tutkinnon osien suorittamiseksi vaadittava osaaminen voidaan osoittaa myös muulla tavoin, kuten kirjallisissa tai suullisissa kokeissa. Yhteisten tutkinnon osien osaamisen arvioi opettaja. Osaaminen arvioidaan yhteisten tutkinnon osien osalta osa-alueittain.
Osaamisen arviointi
Ammatillisten tutkinnon osien näytöissä osaamista arvioivat opettaja ja työelämän edustaja yhdessä.
Arvioinnin tehtävänä on
- ohjata ja kannustaa opiskelijaa tavoitteiden saavuttamisessa
- kehittää itsearviointitaitoja
- tukea opiskelijan kasvua niin ammatillisesti kuin ihmisenäkin
- antaa tietoa osaamisesta opiskelijalle, opettajille, työnantajille ja jatko-opintoihin pyrkimistä varten.
Ammatillisissa perustutkinnoissa arviointiasteikko on 1–5. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa suoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointi kirjataan Wilmaan viimeistään kahden viikon kuluttua osaamisen osoittamisesta.
Katso video: https://www.youtube.com/watch?v=i6xVqpcQ0Yg
Perehdy oppaaseen: Osaamisen arviointiopas opiskelijalle
Uusiminen ja korottaminen
Opiskelijalle tulee järjestää mahdollisuus osaamisen osoittamisen uusimiseen, jos osaamisen arviointi on hylätty. Opiskelijalle pitää myös järjestää mahdollisuus osaamisen arvioinnin perusteella annetun hyväksytyn arvosanan korottamiseen.
Arvioinnin tarkistaminen tutkintokoulutuksessa
Opiskelija voi pyytää arvioijilta arvioinnin tarkistamista kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun hänellä on ollut tilaisuus saada arvioinnin tulokset sekä tieto arviointiperusteiden soveltamisesta suoritukseensa. Arvioijien on tehtävä päätös arvioinnin tarkistamisesta ilman aiheetonta viivytystä.
Arvioinnin oikaisu tutkintokoulutuksessa
Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvioinnin tarkistamista koskevaan päätökseen, hän voi pyytää asianomaiselta työelämätoimikunnalta kirjallisesti oikaisua arvioinnin tarkistamista koskevaan päätökseen. Oikaisu on pyydettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Mikäli päätös on ilmeisen virheellinen, työelämätoimikunta voi määrätä uuden arvioinnin sekä edellyttää koulutuksen järjestäjää asettamaan uudet arvioijat perustellusta syystä.
Opettaja/vastuuohjaaja tai opinto-ohjaaja ohjeistaa arvioinnin tarkistus- tai oikaisupyynnön laatimisessa ja lähettämisessä oikeaan osoitteeseen.
Arvioinnin tarkistaminen ja oikaisu (L 531/2017, 55 §)
Arvioinnin mukauttaminen ja ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista poikkeaminen
Jos opiskelijalla on ammatillisessa perustutkinnossa erityisen tuen suunnitelma, voidaan osaamisen arviointi tarvittaessa mukauttaa laatimalla yksilöllinen osaamisen arviointi. Tämän tekee aina ammatillinen erityisopettaja muiden opettajien kanssa. Osaamista arvioidaan vertaamalla sitä henkilökohtaisessa osaamisen kehittämissuunnitelmassasi asetettuihin tavoitteisiin.
Jos ammatillisen perustutkinnon opiskelija ei osoita jotakin tutkinnon perusteiden edellyttämää osaamista, voidaan ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista poiketa. Poikkeamisen taustalla on aina jokin vamma, terveydentila, olosuhde tai aiemmin hankitun osaamisen puute, jonka perusteella kyseisen ammattitaitovaatimuksen tai osaamistavoitteen arviointi olisi opiskelijalle kohtuutonta.